Computationeel denken

Vul een subtitel in

Computationeel denken, wat is dat voor een raar beest?

In deze blog leg ik kort uit wat computationeel denken is.

Computationeel denken is een probleem op een zodanige manier benaderen dat het uiteindelijk opgelost kan worden door een computer.

Wanneer je deze abstracte definitie leest, denk je waarschijnlijk direct aan programmeren, formules in Excel, zoekopdrachten in google,... Maar het is veel ruimer dan dat. Je kan het doortrekken naar je eigen leven. En in mijn geval bijvoorbeeld de turnlessen in een lagere school. Computationeel denken kan onderverdeeld worden in 4 concepten. Aan de hand van enkele voorbeelden hieronder zullen deze concepten een stuk duidelijker worden alsook de term computationeel denken.

Een decompositie bij 'reisje rond de wereld', zal je bijvoorbeeld aan elke leerling 1 taak geven om een voorwerp te gaan halen om zo een goede opstelling te verkrijgen. Hierbij ga je dus het geheel uit elkaar trekken, waarvan die deeltjes een opdracht op zich worden.

Bij een patroonherkenning kan het bijvoorbeeld zijn dat je 4 hoepels naast elkaar legt met steeds 3m tussen. Wanneer je dit aan een leerling uitlegt, zeg je: 'Lag hoepel 1 en neem 3 stappen en leg de volgende hoepel. Dit herhaal je tot je alle vier de hoepels hebt gelegd'. Hierbij creƫer je dus een patroon (hoepel, 3 stappen, hoepel,...).

Bij een abstractie kan je zeggen tegen je leerlingen: 'Deze bank wordt daar geplaatst en zal in het spel een omgevallen boomstam voorstellen'. Maar je kan beter kort en duidelijk zijn tegen je leerlingen en zeggen: 'Deze bank wordt daar geplaatst'. Hierbij ga je dus onnodige details weglaten. 

Het laatste concept is algoritmisch denken. Daarbij kan je bijvoorbeeld je leerlingen de opdracht geven om in een groep van 4 leerlingen een eigen parcour te maken die ze nadien met de hele klas gaan testen. Hierbij moeten de leerlingen zelf overleggen welk materiaal ze gaan gebruiken, het materiaal plaatsen, afspraken maken enzovoort. Ze moeten dus verschillende stappen en regels doorlopen om de opdracht tot een goed einde te brengen.


We kunnen hieruit dus besluiten dat we deze zaken al kenden maar dat er enkel een moeilijke term voor gebruikt wordt namelijk het computationeel denken.

Cathinka Tilborghs
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin